Послание митрополита Фотия во Псков против стригольников (и по другим вопросам) 23 сентября 1427 г.

Приводится по изданию: Казакова Н.А., Лурье И.С. Антифеодальные еретические движения на Руси XIV - начала XVI в. М.-Л. 1955
Список источников


«Послание Фотия» 23 сентября 1427 г. издавалось дважды: в «Актах исторических» (т. I, № 34) и в «Русской исторической библиотеке» (т. VI, № 56). «Послание» 23 сентября 1427 г. известно нам в следующих списках:

1) ГИМ, Синод. № 562; 4°; нач. XVI в. «Послание», лл. 327 об.—331;

2) БИЛ, Рум. № 204; 1°; перв. пол. XVI в. «Послание», лл. 416—420. По этому списку послание было издано в РИБ;

3) ГПБ, Соф. № 1323; 1°; перв. пол. XVI в. «Послание», лл. 324 об.—356;

4) ГИМ, Синод. № 996; 1°; сер. XVI в «Послание», л. 625 ел.

Мы издаем «Послание» 23 сентября 1427 г. по списку ГИМ, Синод. № 562 (С) с исправлениями и разночтениями по списку БИЛ, Рум. № 204 (Р).

[1]Послание Фотия митрополита во Псков[2]

Благословение Фотея, митрополита Киевскаго и всея Руси, в Псков, збору Святые Троици, и збору Святые Софии, и збору Святого Николы, игуменом и попом и священическому всему и иноческому чину, и посаднику Федосью Фефиловичу, и старым посадником, и всему Пскову, христоименитым господним людем, живущим всем под законом божьим, и дръжащим и имеющим по преданию божественых апостол и богоносных отець, чин великаго божиа священньства, и живущим всем и держащим тое от божественых и священых правил и от божьей церкви преданое православие истинное, и чисте и непреложне тем божественым и священным преданием покаряющеся и верующе.

Что есмь, сынове, преже слышав от ваших послов, что деи некотории суть в вас от супостата врага диавола, еже от многых того сетей, пропинаемых от искони на род человечьский, а паче на хрестьанскый, и того же запятием и злоухищрением, слышах, некоторых в вас помраченных, зовемых стриголником, и от хрестьаньства отпадающих и в ров погыбели низпадающих: и от тех падений и от помрачении духовных очию, богу ведущу, с коликом рыданием преже писах вашей любви, ради тех стриголникох уверения и познаниа и обращения к богу, в православие истинное. И пишете ми, сынове, со своим послом с посадником Феодорем, что есте, по моей грамоте, тех стриголников обыскали и показнили: и о том вашем крепком благостоании, еже о благочестии божия закона, великое ваше православие благодарю, и благословляю и непреложне и крепце тако о том стояти, и тех помраченных к свету и к истинне богоразумия възводяще, якоже и божествении мученици о вере о истине свои крови пролиашя, и неверных царей мучителей к Христу приведоша. А что пишете, что инии ти стриголници побегали; а котории осталися, а про тех пишете, что те деи таки дьавольскым запятием, яко[3] диаволу в них въгнездившуся, и те деи к своему хрестьанству истинному и к вере православней таки не дръзають чисте зрети, и смотрити, и веровати, ни к отпем духовным на покаянна приходити, а еще и хулу глаголюще на чин великаго божиа священьства: и преже убо пространне о семь писах вашей любви, еже того общаго врага диавола поучение бысть, еже како нашего праотца Адама из рая изгнана показа, и того же запятием Иуду ученика предателя сыну божию введе, и того же паки запятием израильтескыя они люди той враг дьавол на своего творца въскую шататися створи. А как ми пишете о тех помрачении, что как тие стриголници, отпадающеи от бога и на небо взирающе беху, тамо отца собе наричают: а понеже бо самых того истинных еуаггельскых благовестей и преданей апостольскых и отеческых не верующе, но како смеют, от земли к въздуху зряще, бога отца собе нарицающе, и како убо могут отца собе нарицати? А убо ослепи их помрачение их. А весте, еже не аггелы бог сведе роду человечьскому на исправление, но человек достоверных, святителей и архиереи постави, и иереи, и свою власть от апостолов тем дарова; и се пакы и по божественому писанию весте от апостол, еже бог нашь на небеси и на земли. И котории тие стриголници, от своего заблужениа, не имут чисте веровати православия истинаго, ни к божьим церквам, к небу[4] земному, не имуть быти прибегающе, и на покаяние к своим отцем духовным не имуть приходити: и якоже убо преже к вам писах, и ныне пишу, удаляйте собе от тех в ястии и питии, и казньми (толико не смертными, но внешнеми казньми и заточении) приводяще тех, да будут в познание и обращения к богу, и никако да будут тие попущени в вас, яко плевелы посреди пшеница.

А что ми пишете, что суть у вас и таковии людие, ротники, и крест целуют накриве; ино крест дан от Христа хрестьаном, верою тому покланятися, и истинною и чистотою того честнаго креста целовати; и целуяй тако крест освящевает собе, и от болезни и от недуг всяческих исцелевает, а не верою и не истинне целуяй крест, и то убо лжеобещник неисцелно врежает собе, и по писанию, яко богоубийца вменяется таковый и поругатель честному кресту. И пишете ми, что и у церквах у вас таковии людие старостят, и на властех седят и судят: ино таковии ротници и лжеобещници, по писанию, никако могуть дел церковных заведати, ни судов судити; и вы от таковых блюдите и никако власти в церковных делех вдавайте им, ни суда судити. Но вы, священници, учите таковых, о том с покаянием к богу обратитися и плакати собе, зане христьанину православну не дан честный крест в роту, ти имение и ища, целовати того; а и на истинну целуяй кто крест до трижды на имениех, на злате и на сребре, — и по сем несть тому целования крестнаго, ни съприобщения с веръными.

Да и еще, что ми пишете, что деи таковии у церквей старостят, с женами законными раступився, а поняв вторую жену или третью лко прелюбодейци; и о том таковии треженци отселе никако дабы старишиньствовали в церквах божиих; зане преже от божественаго писаниа писах вам, како пишут божествении отци: «Первый брак, пишет, закон, второй прощение, третий законопреступление, и той нужди ради последняго времени человеком введеся, с многым о том разсужением и смотрением о собе имеющим, како единородную, бесмертную душу от того сладострастия очистити»; и егда же убо пишется «третий брак законопреступление», того ради таковии треженци никако могут старишиньствовати у церквах божиих, но должни суть о собе попечение и смотрение имети.

Господь же бог да оградет и съблюдет о всем ваше православие в всяком благоверии и чистоте, с победою о всем на вся видимыя врагы и невидимыя; и с сим всем божия благодать[5] и молитва моа и благословенье да есть с вами. А дана грамота на Москве, месяца септевриа в 23 день, в лето 6936, индикта 6.

Примечания

[1-2] С на нижнем поле киноварью; Р А си грамота о стриголницех и о ротницех и о роспустниках, и о властех, и у церквах старостят.
[3] Испр.; С кко
[4 ]Так Р; С господу
[5 ]Р благодать и милость.

ЧИСТЫЙ ИНТЕРНЕТ - logoSlovo.RU