По Благословению Святейшего Патриарха Московского и Всея Руси Алексия II

СедмицаПатриархДокументыАрхивБиблиотекаСправочник РПЦEnglishПоиск
7.3.2007 18:50

Иаков-мних. Житие св. князя Владимира

Приводится по изданию: Макарий (Булгаков) Митрополит Московский и Коломенский. История Русской Церкви. Кн. вторая. С. 530-533.

Об авторе см. «Похвала равноапостольному князю Владимиру»

Житие (испытание) блаженаго Володимера

Сице убо бысть малым (малом) преже сих лет, сущю самодержцю всея Рускыя земля Володимеру, вънуку же Иолъжину а правнуку Рюрикову; ходиша же слугы его в болъгары и в немци, и видеша скверная дела их; и оттоле идоша в Царьград и видеша украшениа церковная и чин Божественныя службы, изрядная архийерейская лепота, пенья же и ликы, и предстояния дьякон; и ту пребыша 8 дний[32]. И (— нет) царь же Василей и Костянтин отъпустиша я с дары и с честию; они же приидоша в Русь. Володимер же созва (съзва) бояры своя и старцы, и рече им: «Се приидоша посланнии нами, да слышим от них бывшая». И рекоша слугы ходившая[33], яко смотрихом, како поклоняются болгаре в ропате стояще без пояса, и покланився сядеть и глядить семо и овамо, акы бешен; и несть веселья в них, но печаль и смрад велик; и несть добр закон их. В немцех же многы видехом в храмех службы творяща, а красоты никоея (никоея же) не видехом в них. Приидохом же в грекы, в Царьград, и ведоша ны, идеже служать Богу своему, и не вемы на небесе (небеси) ли есми (есмя) быле, или на земли: несть нигдеже такова видения, ни красоты такия (таковая) недоумеем сказати; токмо то вемы, яко тамо Бог со человекы пребывает и есть служба их лучши всех стран. Мы убо не можем забыти красоты тоя: всяк бо человек аще вкусить сладка (сладко), последи не приметь горести; тако и мы, княже, не можем зде быти, но идем тамо. Бояре же рекоша: «Аще не бы был добр закон греческый, то не бы прияла Олга, баба твоя». Володимер же рече: «Воля Господня да будеть!» И умысли в собе: «Сице сътворю (сотворю)».
Минувшю же лету, иде с вои на Корсунь. Корсуняне же боряху крепко с града. Володимер же рече: «Аще ми ся не предасте, стояти имам (имамы) за три лета». Они же не послушаша, и стоя шесть месяць[34]. Бе же в Корсуни мужь именем Анастас; сей написав на стрелу и пусти ю к Володимеру ко кладязю (к князю): «От въсточныя страны града в граде по трубам воды сведены; копав преиме (перейми) я». Князь же, се слышав, рече: «Господи Боже! Аще ми се сбудется, абие крещюся». И повеле копати въпреки трубам, и переяша воду. Людие же в гради изнеможаху жажею водъною, и предашася. Он же, взем град, посла к царем, к Василию и Костянтину, в Царьград, глаголя има: «Се град вашь славный взях; слышав же, яко имаета сестру девою, дайте ю (— нет) за мя; аще ли ми ея не даста, аз и Царюграду тако сътворю посему (яко сему)». Она же отвещаста: «Нам недостоить за некрещеныя давати, но крещение приимеши; аще ли сего не сътвориши, не дадем (дамы) сестры своея за тя». Володимер отвеща посланным: «Пришедше от вас крестят мя». И послаша царю (царя) Анну, сестру свою и с нею воеводы и прозвутеры (пресвитеры), и приидоша в Корсунь. А Володимер разболеся. Епископ же с попы корсуньскими и с попы царицины, огласивше, крестиша (и) в церкви святаго Иякова[35] в Корсуне граде и нарекоша имя ему Василей. И бысть чюдо дивно и преславно: яко възложи руку на нь епископ, и абие цел бысть от язвы. Възрадовася сердцем, и мнози от бояр его в том часе крестишася; и постави церковь в Корсуне на горе святаго Василиа[36].
И по семь поим царицю (и) Анастаса и попы корсуньския с мощми святаго Климента и Фива, ученика его, поимав же иконы изборныя (соборныя) и книгы. А град Корсунь вдасть царема за вено, сестры деля (— нет) ею. А сам в Киев вшед, повеле испроврещи и избити кумиры, овыи иссещи, а иныя ижжещи; а Волоса идола, егоже именоваху скотья бога, веле в Почайну реку въврещи[37]; Перуна же повеле привязати к коневи, к хвосту и влещи с горы по Боричеву на ручей; а слугы пристави бити идолы жезлием. Се же не яко древу чюющю, но на поругание бесу, иже прелщаше ны сим (прелщеным си) образом. Плакаху же ся его невернии люде (люди): еще бо бяху не приала святаго крещения. И привлекше кумира Перуна, въвергоша €и в Днепр реку, и проплы порогы, изверже €и ветр на берег; и отътоле прослу Перуня гора. И положи заповедь по всему граду, да утре вси обрящутся на реци, богат ли, или убог, или нищ, или работен. Да сеже людие слышавше, радостно течяху, глаголюще: «Аще бы се не добро было, не бы сего князь и бояри прияли». На утрея же изыде Володимер с попы царицины и с корсуньскими (на Почайну реку) и снидеся бещисла народа, влезше в воду до шея, а инии до персий, младии же по брегу, а жены младенци держаще, а попы (попове) на брезе молитвоваху. И бысть радость велика крестившимся людемь и идоша кождо (каждый) в домы своя. Володимер же рад быв, яко позна Бога сам и людие все и помолися (рече): «Боже, сътворивый небо, и землю, и море, и вся яже в них! Призри на люди Твоя, и дай им познати Тебе (истинаго Бога), и утверди в них веру неблазнену, а мне помози на врагы, да побежю €и». И повеле крестьяном ставити церкви по тем местом, идеже кумиры стояли; а сам постави церковь святаго Василья на холме, идеже стоял Перун идол. И повеле попом по градом и по селом люди ко крещению приводити и дети учити грамоте.
Минувшю же лету, умысли создати церковь святыя Богородица, послав приведе мастера от грек. Свершене же ей бывши, украси ю, и иконами удивив, и поручи ю Анастасу Корсунянину; и попы корсуньския пристави служити в ней; и вдасть все (дасть) им, еже бе взял в Корсуни, и кресты; и отъда от всего имениа десятую той церкви и от града (имения своего и от града десятны часть той церкви). Бе бо велми милостив, по словеси Господню, иже речеся (рече): Блажени милостивии, яко те помиловане будуть[38]. Бяху же нищи приходяще на двор его по вся дни, и приимаху, кто чего требоваше; а недужным, не могущим ходити, повеле слугам, да в домы проносять им. И многы створи добродетели, (и) умре же на Берестовемь, и потаиша €и, бе бо Святополк в Киеве. И нощию же межи клетьми приимавше (проимавше) помост, в ковре опрятавше, и ужи свесиша (свесивше) на землю; и положиша (возложше) на сани, везше, поставиша €и в святей Богородици, юже бе сам создал. Се же уведавше людие, снидошася безщисла; и плакашася по нем, боляре акы заступника их земли, и убозеи яко и (— нет) кормителя. Оле чюдо! Яко вторый Иерусалим на земли явися Киев, и вторый Моисей Володимер явися. Он стенный (сенный) закон в Иерусалиме, отълучяюще от идол; а се (сей) чистую (честную) веру и крещение святое въводящее в жизнь вечную. Он — ко единому Богу веляше в закон приити; се (сий) ж верою и святым крещением просвети всю Рускую землю, и приведе (€и) к Пресвятей Троици, к Отцу и Сыну и Святому Духу; и добродетелью получи жизнь вечную, и люди, тому ж научив, введе в Царство Небесное. Онамо к единемь апостолом рече Господь: Не бойся, малое Мое стадо,[39] зде же ко всем то же речено. Онамо — 40 дний и 3 Моисей и закон давь преставися, и на горе погребен, се ж 30 лет и 3 быв во святом крещении, веру чистую съблюд (и) заповеди свершив Господня, преставися, в руце Божии душю свою предав[40]. И тело же его честное вложиша в гроб мраморян, и съхраниша с плачем благовернаго князя.
И бысть вторый Костянтин в Руской земли Володимер, се есть новый Костянтин великого Рима, иже крестився сам, и люди своя крести; тако и се (сей) сътвори подобно ему. Аще бо бе и прежде в поганьстве на скверную похоть желая, но послеже прилежа к покаянию, якоже апостол вещеваеть (вещает): Идеже умножится грех, ту изобилуеть (изобилуется) благодать[41]. Аще бо в невежьстве етера съгрешениа быша, после же раскаяшася (разсыпашася) покаянием и милостынями. Якоже глаголеть: «В чем тя застану, в том тя и сужю»; якоже пророк глаголеть: Живу Аз Аданаи Господь, яко не хощю смерти грешников, но обратитися им от пути вашего злаго[42]. Мнози бо праведнии, не творяще по правде (творяще зло и не по правде) живуще погибають[43]. Дивно же есть се, колико добра сътворил Рустей земли, крестив ю. Мы же, крестьяне суще, не въздаемь почестья противу онаго възданию. Аще бо (бы) он не крестил бы нас, то ныне быле быхом в прельсти дьявола, яко и прародители наши погинуша (погибли). Да аще быхом имели потщание и молбу приносили Богу за нь, в день преставлениа его, вида (видя) бы Бог тщание наше к нему, прославил бы €и. Нам бо достоить за нь Бога молити, понеже тем Бога познахом. Но даждь (ти) Господи (Господь) по сердцю твоему и вся прошениа твоя исполни (исполнить), иже желаше Царства Небеснаго, дажь ти Господи (Господь) венец с праведними, пищи райстей веселие и ликъствование с Аврамом и с прочими патриархи; якоже Соломон рече: Умершю мужю праведну, не погибаеть упование[44]. Сего бо в память держать рустии людие, поминающе святое крещение, и прославляють Бога в молитвах, и в песнях, и в псалмех, поюще Господеви новии людие просвящени (просвещенни) Святым Духом, чающе надежи великаго Бога и Спаса нашего Иисуса Христа въздати комуждо противу трудом неизреченную радость, юже буди улучити всем христьяном.
О святая царя Константине и Володимере! Помагайта на противныя сродником ваю (вашим), и люди избавляйта от всякыя беды, греческыя и рускыя, и о мне грешнемь помолитася к Богу, яко имуще дерзновение к Спасу, да спасуся ваю молитвами. Молюся и мило (милы) вас дею писаниемь грамотица (грамотице) сея малыя, юже похваляю ваю, написах недостойным умом и худым и невежьственным смыслом. Вы же, святая, молящеся о нас, о людех своих, приимете (приимите) на молитву к Богу святую ваю сыну, Бориса и Глеба, да вси вкупе възможете Господа умолити, с помощью силы Креста Честнаго и с молитвами Пресвятыя Богородица, Госпожа нашея и с всеми святыми (угодившими Христу, Емуже подобаеть всякая слава)[45].

Примечания

[32] В подлиннике число дней означено буквою, которую можно принимать как за и — 8, так и за н — 50. Во всяком случае этого известия нет в летописи.
[33] См. отселе: Лаврент. летоп. С. 46 и след. в П. с. русск. лет. Т. 1 [228].
[34] Этого известия также нет у летописца.
[35] У летописца: «В церкви святаго Василья». Можно теперь судить о справедливости догадки Карамзина (И. Г. Р. Т. 1. Прим. 155 [148]) касательно церкви Иакова.
[36] В летописи не означено имя этой церкви.
[37] В летописи нет этого известия о Волосе.
[38] Мф. 5. 7.
[39] Лк. 12. 23.
[40] Вообще, всего этого сравнения Киева с Иерусалимом и Владимира с Моисеем нет в летописи.
[41] Рим. 5. 20.
[42] Иез. 33. 11. Текст приведен с опущением некоторых слов.
[43] Здесь — пропуск (вероятно, происшедший от переписчика), судя по тому, как мысль эта изложена в летописи (ПСРЛ. Т. 1. С. 56 [228]).
[44] Притч. 16. 7.
[45] Всего этого последнего отделения нет в летописи.


Версия для печати


патриаршее служение

05.03.07 Святейший Патриарх Московский и всея Руси Алексий II вручил церковные награды руководству Академии проблем безопасности, обороны и правопорядка

05.03.07 По окончании пленарного заседания XI Всемирного Русского Народного Собора Святейший Патриарх принял участие в пресс-конференции по его итогам

05.03.07 Его Святейшество поздравил митрополита Симферопольского и Крымского Лазаря с 35-летием служения в священном сане

05.03.07 Слово Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия при открытии Всемирного Русского Народного Собора

05.03.07 Под председательством Святейшего Патриарха Алексия состоялось открытие XI Всемирного Русского Народного Собора

04.03.07 Слово Предстоятеля Грузинской Православной Церкви Святейшего и Блаженнейшего Патриарха-Католикоса Илии II на совместном Богослужении со Святейшим Патриархом Московским и всея Руси Алексием II

04.03.07 Слово Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия II на совместном Богослужении с Католикосом-Патриархом всея Грузии Илией II

04.03.07 Предстоятели Русской и Грузинской Православных Церквей совершили Божественную литургию в Храме Христа Спасителя

02.03.07 Его Святейшество возглавил презентацию XIII-го алфавитного тома «Православной энциклопедии»

02.03.07 Речь Святейшего Патриарха Алексия на встрече со Католикосом–Патриархом всея Грузии Илией II

02.03.07 Состоялась встреча Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Алексия II со Святейшим Патриархом-Католикосом всея Грузии Илией II и делегацией Грузинской Православной Церкви

02.03.07 В день памяти св. Ермогена Его Святейшество совершил Божественную литургию Преждеосвященных Даров в Успенском соборе Кремля

01.03.07 Речь Святейшего Патриарха Алексия на приеме в посольстве Греции в России, устроенном по случаю недели Торжества Православия

01.03.07 Его Святейшество посетил прием в посольстве Греции, устроенный в честь праздника Торжества Православия

01.03.07 Болонский университет присвоил Святейшему Патриарху Московскому и всея Руси Алексию II почетный диплом в области канонического права

01.03.07 Предстоятель Русской Церкви наградил прот. Владислава Цыпина орденом прп. Сергия Радонежского, II степени

01.03.07 Приветствие Святейшего Патриарха организаторам и участникам IV научно-практической конференции «Семья и будущее России» (Екатеринбург, 1 марта 2007 г.)

01.03.07 Его Святейшество направил приветствие организаторам и участникам межрегиональной научно-практической конференции «Семья для ребенка» (г. Кострома, 1 -2 марта 2007 г.)

27.02.07 Святейший Патриарх направил поздравление с 20-летием иерейского служения епископу Сыктывкарскому и Воркутинскому Питириму

предстоящие события
10 марта

В 17.00 в Храме Христа Спасителя Святейший Патриарх Алексий совершит Всенощное бдение с выносом Креста.

11 марта

В Неделю Крестопоклонную, в 9.00, в Храме Христа Спасителя Его Святейшество совершит Литургию св. Василия Великого и хиротонию архимандрита Маркелла во епископа Бельского.

15 марта

В 9.30 по случаю 90-летия обретения иконы Божией Матери, именуемой «Державная» Святейший Патриарх совершит Литургию Преждеосвященных Даров в храме Казанской иконы Божией Матери в Коломенском.

17 марта

В 9.30, по случаю дня памяти св. благоверного князя Даниила Московского Святейший Патриарх совершит Божественную Литургию в Троицком соборе Данилова монастыря.

19 марта

В день празднования иконе Божией Матери «Благодатное Небо», в 9.30, Святейший Патриарх совершит Литургию Преждеосвященных Даров в Архангельском соборе Московского Кремля.

20 марта

В день празднования иконе Божией Матери «Споручница грешных» Его Святейшество совершит Литургию Преждеосвященных Даров в храме свт. Николая в Хамовниках.

посетите:
Официальный Web-сервер Московского Патриархата (ОВЦС)
Православие.RU
Храм Христа Спасителя в Москве
Радонеж
Православие в Украине
Православная газета Екатеринбург
Московский Церковный Вестник
Православие Тюмени
Образовательный портал Учебного комитета РПЦ
Храм св. мц. Татианы при МГУ
Православный Новомосковск
Милосердие.ru
статистика ресурса:
Rambler's Top100
ЧИСТЫЙ ИНТЕРНЕТ - logoSlovo.RU
Яндекс цитирования
© 2001 Церковно-Научный Центр "Православная Энциклопедия". Все права защищены.